Galerie Felixe Jeneweina připravila výstavu obrazů Petra Bařinky

16. březen 2021, 07:49

Kutná Hora - Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory připravila výstavu obrazů Petra Bařinky "Ve dne v noci", která se uskuteční od 12. března do 30. dubna v prvním patře domu U Havířů v Šultysově ulici. Aktuální i minulé výstavy můžete vidět na youtube kanálu GFJ.

V české současné malbě se objevila vyprázdněná předrevoluční architektura již dříve jako zdroj persifláží a postmoderních citací historických obsahů. Zjevovala se z nejrůznějších důvodů, jako dobová stafáž nebo zdroj retro estetiky. V Kutné Hoře se takovými obrazy prezentovali shodně v r. 2007 Jaromír Novotný a Barbora Lungová.

Petr Bařinka (*1979, Zlín)

během svých uměleckých studií prošel různými ateliéry od sochařských (2002-2007 AVU Praha, K.Gebauer; 2004, AVU Atény, G.Lappas), grafických (2000-2002, AVU Praha, J.Šalamoun), až po malířské (2011-2015, AVU Bratislava, I.Csudai). Nezaměřuje se na jedno jediné médium, ale vyjadřuje se souběžně v několika různých, věnuje se grafice, malbě, ilustraci, instalacím.

První Bařinkova samostatná prezentace proběhla v roce 2004 v Praze, od roku 2005 se pak účastní různých společných generačních přehlídek mladé malby (např. aukce mladého umění v Galerii Peron 2005, Zlínský salon mladých 2006 a 2009). Nicméně upoutal více až v roce 2013 cyklem Night Visitors, kde se poprvé objevuje kombinace komunistické architektury a nočních fantómů se zřetelně karikujícími rysy. Spojuje tak dvě velké obsahové tradice české současné malby – postmodernu a grotesku.

Bařinkovi fantomové v jejich běžných „každonočních“ činnostech jsou metaforou normálního denního veřejného života. U Bařinky platí, že co je pro někoho den, je pro jiné noc, pracuje s kontroverzní směsí reality, utopie, minulosti a současnosti. - Temné siluety duchů s výraznýma bílýma očima mají jasně komiksový ráz, v první fází svého vzniku jen obydlely časy, co zmizely, v současné době koronavirového lockdownu najednou získaly další význam. Kinosály, restaurace, kavárny, galerie nevyprázdnila politická změna, ale celosvětová pandemie. Přes veškerou Bařinkovu zřejmou snahu status věcí komentovat činí tak laskavým humorem, který jakoukoliv dramatičnost odlehčuje.

Pracovní postupy Bařinkovy začínají výběrem dobové fotografie prostředí, které se rozhodne zpracovat, zdigitalizovaný obraz pak upravuje v počítači, umisťuje do něj své postavy a vzniklou předlohu pak nazvětšuje a maluje na plátno. První jeho práce toho druhu byly sítotiskové výstupy tištěné na papíře, které měly svůj vlastní tiskový rastr. Plátno, na které Bařinka maluje své monochromní černobílé výjevy má takovou texturu, která při použití lazurní malby vytvoří zvláštní jemný rastr velmi podobný tiskovému a vzniká tak zvláštní vazba mezi prvotními pracemi tiskovými a následně rozvíjenou sérií malířskou. Kompletně monochromatickou sestavu prací narušují dvě starší rozměrnější barevné akrylové malby Inner Garden (2019) a Night in Studio (2020), které dodržují obsahovou vazbu s celkem, ale využívají kontrastů struktur povrchů a kombinace hladké a lité malby nebo i textilu.

Výstava v on-line formě

Vzhledem ke stále platnému vládnímu omezení činnosti muzeí a galerií a vyloučení návštěv výstavních prostor galerií včetně Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory dovolujeme si vás touto cestou informovat o výstavních projektech, které byly a jsou realizovány přesto, že nemáte možnost je vidět v reálné podobě. Všechny výstavy, u nichž byl přístup veřejnosti zamezen, jsme pro vás zdokumentovali na zvláštním kanále GFJ na youtube -
https://www.youtube.com/channel/UC0b4tXe6srETTpA6q-IJ6Fw.

Výstava Petra Bařinky / Ve dne v noci, která je v prostorách galerie momentálně nainstalována byla zpracována formou 3D virtuální prezentace a máte možnost ji najít na následujícím odkazu - https://my.matterport.com/show/?m=4gcupZLqd5V.

Samozřejmě jsme si vědomi toho, že žádná z těchto prezentací nemůže nahradit zážitek z přímého kontaktu s uměleckým dílem, ale budeme doufat, že se situace zlepší a uvidíme se s vámi na některé z dalších výstav nebo možná ještě na této.

Aleš Rezler, březen 2021

AVE_CZ
Reklama
Galerie Felixe Jeneweina připravila výstavu obrazů Petra Bařinky

Galerie Felixe Jeneweina připravila výstavu obrazů Petra Bařinky

16. březen 2021

Kutná Hora - Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory připravila výstavu obrazů Petra Bařinky "Ve dne v noci", která se uskuteční od 12. března do 30. dubna v prvním patře domu U Havířů v Šultysově ulici. Aktuální i minulé výstavy můžete vidět na youtube kanálu GFJ.

V české současné malbě se objevila vyprázdněná předrevoluční architektura již dříve jako zdroj persifláží a postmoderních citací historických obsahů. Zjevovala se z nejrůznějších důvodů, jako dobová stafáž nebo zdroj retro estetiky. V Kutné Hoře se takovými obrazy prezentovali shodně v r. 2007 Jaromír Novotný a Barbora Lungová.

Petr Bařinka (*1979, Zlín)

během svých uměleckých studií prošel různými ateliéry od sochařských (2002-2007 AVU Praha, K.Gebauer; 2004, AVU Atény, G.Lappas), grafických (2000-2002, AVU Praha, J.Šalamoun), až po malířské (2011-2015, AVU Bratislava, I.Csudai). Nezaměřuje se na jedno jediné médium, ale vyjadřuje se souběžně v několika různých, věnuje se grafice, malbě, ilustraci, instalacím.

První Bařinkova samostatná prezentace proběhla v roce 2004 v Praze, od roku 2005 se pak účastní různých společných generačních přehlídek mladé malby (např. aukce mladého umění v Galerii Peron 2005, Zlínský salon mladých 2006 a 2009). Nicméně upoutal více až v roce 2013 cyklem Night Visitors, kde se poprvé objevuje kombinace komunistické architektury a nočních fantómů se zřetelně karikujícími rysy. Spojuje tak dvě velké obsahové tradice české současné malby – postmodernu a grotesku.

Bařinkovi fantomové v jejich běžných „každonočních“ činnostech jsou metaforou normálního denního veřejného života. U Bařinky platí, že co je pro někoho den, je pro jiné noc, pracuje s kontroverzní směsí reality, utopie, minulosti a současnosti. - Temné siluety duchů s výraznýma bílýma očima mají jasně komiksový ráz, v první fází svého vzniku jen obydlely časy, co zmizely, v současné době koronavirového lockdownu najednou získaly další význam. Kinosály, restaurace, kavárny, galerie nevyprázdnila politická změna, ale celosvětová pandemie. Přes veškerou Bařinkovu zřejmou snahu status věcí komentovat činí tak laskavým humorem, který jakoukoliv dramatičnost odlehčuje.

Pracovní postupy Bařinkovy začínají výběrem dobové fotografie prostředí, které se rozhodne zpracovat, zdigitalizovaný obraz pak upravuje v počítači, umisťuje do něj své postavy a vzniklou předlohu pak nazvětšuje a maluje na plátno. První jeho práce toho druhu byly sítotiskové výstupy tištěné na papíře, které měly svůj vlastní tiskový rastr. Plátno, na které Bařinka maluje své monochromní černobílé výjevy má takovou texturu, která při použití lazurní malby vytvoří zvláštní jemný rastr velmi podobný tiskovému a vzniká tak zvláštní vazba mezi prvotními pracemi tiskovými a následně rozvíjenou sérií malířskou. Kompletně monochromatickou sestavu prací narušují dvě starší rozměrnější barevné akrylové malby Inner Garden (2019) a Night in Studio (2020), které dodržují obsahovou vazbu s celkem, ale využívají kontrastů struktur povrchů a kombinace hladké a lité malby nebo i textilu.

Výstava v on-line formě

Vzhledem ke stále platnému vládnímu omezení činnosti muzeí a galerií a vyloučení návštěv výstavních prostor galerií včetně Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory dovolujeme si vás touto cestou informovat o výstavních projektech, které byly a jsou realizovány přesto, že nemáte možnost je vidět v reálné podobě. Všechny výstavy, u nichž byl přístup veřejnosti zamezen, jsme pro vás zdokumentovali na zvláštním kanále GFJ na youtube -
https://www.youtube.com/channel/UC0b4tXe6srETTpA6q-IJ6Fw.

Výstava Petra Bařinky / Ve dne v noci, která je v prostorách galerie momentálně nainstalována byla zpracována formou 3D virtuální prezentace a máte možnost ji najít na následujícím odkazu - https://my.matterport.com/show/?m=4gcupZLqd5V.

Samozřejmě jsme si vědomi toho, že žádná z těchto prezentací nemůže nahradit zážitek z přímého kontaktu s uměleckým dílem, ale budeme doufat, že se situace zlepší a uvidíme se s vámi na některé z dalších výstav nebo možná ještě na této.

Aleš Rezler, březen 2021

Prohlédnout galerii