Domaro
Reklama

V muzeu na Hrádku zahájili výstavu „Otakar Schindler - návrhy scén a kostýmů“

2. duben 2015, 12:22
(aktualizováno: 2. duben 2015, 12:23)

Kutná Hora - Poslední březnový den zahájilo České muzeum stříbra v Kutné Hoře ve spolupráci s Národním muzeem a Institutem umění - Divadelním ústavem výstavu s názvem „Otakar Schindler – návrhy scén a kostýmů“.

Vernisáž se konala v prostorách Hrádku v Kutné Hoře, úvodní slova pronesli režisér Jan Kačer a Vlasta Koubská, teatroložka se zaměřením na scénografii.

Jeden z nejvýraznějších představitelů českého jevištního výtvarnictví dvacátého století, scénograf a malíř Otakar Schindler (1923 – 1998) absolvoval Vysokou školu umělecko-průmyslovou (profesor Emil Filla) v roce 1953; ač se celý život věnoval též malbě, jeho doménou se stala scénografie. Podílel se téměř na pěti stech divadelních inscenací jak na českých, tak zahraničích scénách. Do poloviny sedmdesátých let působil především v ostravském Divadle Petra Bezruče, kde se od roku 1959 jeho tvorba prolnula se skupinou výrazných osobností čerstvých absolventů DAMU v čele s režisérem Janem Kačerem. Současně se spolupodílel na inscenacích divadel v Brně, Chebu, Liberci či Plzni.

Po roce 1975 se jeho tvůrčí aktivita soustředila především na pražské scény. Svým specifickým výtvarným viděním respektujícím ovšem dramatický text, režijní interpretaci a v neposlední řadě herecký přínos obohatil např. inscenace v Divadle na Vinohradech, Divadle E. F. Buriana, Divadle Na zábradlí a hlavně v Realistickém divadle, kde pracoval zejména v tandemu s režisérem Lubošem Pistoriem. (např. Revizor, 1976;  Racek, 1981; Ondina, 1982; Sluha dvou pánů, 1983).

Ač se za celou svou bohatou tvůrčí dráhu setkal s více výraznými režisérskými osobnostmi, nejvýznamnější pro něho i pro české divadlo byla spolupráce s Janem Kačerem.  Z jejich společného díla lze jmenovat alespoň inscenace Milenci z kiosku  (Divadlo Petra Bezruče Ostrava, 1962), Lesní duch (Národní divadlo Praha, 1974), Rváč (Divadlo E. F. Buriana, 1979), Cyrano z Bergeracu (Státní divadlo Ostrava, 1977), Bouře (Studio Bouře Praha, 1981), Ifigenie v Aulidě (Divadlo Na zábradlí Praha, 1984), Záviš z Falkenštejna (Divadlo na Vinohradech Praha, 1989), Sbohem, Sókrate! a Židle (Národní divadlo Praha, 1991 a 1992).

Výstavu si můžete prohlédnout ve výstavním sále na Hrádku do 31. května ve dnech  út- ne, v dubnu od 9.00 do 17.00, v květnu út –ne od 9.00 do 18.00.

Těšíme se na Vaši návštěvu.

Za ČMS Kateřina Vavrušková

.
Komentáře
AVE_CZ
Reklama
Domaro
Reklama
V muzeu na Hrádku zahájili výstavu „Otakar Schindler - návrhy scén a kostýmů“

V muzeu na Hrádku zahájili výstavu „Otakar Schindler - návrhy scén a kostýmů“

2. duben 2015
(aktualizováno: 2. duben 2015, 12:23)

Kutná Hora - Poslední březnový den zahájilo České muzeum stříbra v Kutné Hoře ve spolupráci s Národním muzeem a Institutem umění - Divadelním ústavem výstavu s názvem „Otakar Schindler – návrhy scén a kostýmů“.

Vernisáž se konala v prostorách Hrádku v Kutné Hoře, úvodní slova pronesli režisér Jan Kačer a Vlasta Koubská, teatroložka se zaměřením na scénografii.

Jeden z nejvýraznějších představitelů českého jevištního výtvarnictví dvacátého století, scénograf a malíř Otakar Schindler (1923 – 1998) absolvoval Vysokou školu umělecko-průmyslovou (profesor Emil Filla) v roce 1953; ač se celý život věnoval též malbě, jeho doménou se stala scénografie. Podílel se téměř na pěti stech divadelních inscenací jak na českých, tak zahraničích scénách. Do poloviny sedmdesátých let působil především v ostravském Divadle Petra Bezruče, kde se od roku 1959 jeho tvorba prolnula se skupinou výrazných osobností čerstvých absolventů DAMU v čele s režisérem Janem Kačerem. Současně se spolupodílel na inscenacích divadel v Brně, Chebu, Liberci či Plzni.

Po roce 1975 se jeho tvůrčí aktivita soustředila především na pražské scény. Svým specifickým výtvarným viděním respektujícím ovšem dramatický text, režijní interpretaci a v neposlední řadě herecký přínos obohatil např. inscenace v Divadle na Vinohradech, Divadle E. F. Buriana, Divadle Na zábradlí a hlavně v Realistickém divadle, kde pracoval zejména v tandemu s režisérem Lubošem Pistoriem. (např. Revizor, 1976;  Racek, 1981; Ondina, 1982; Sluha dvou pánů, 1983).

Ač se za celou svou bohatou tvůrčí dráhu setkal s více výraznými režisérskými osobnostmi, nejvýznamnější pro něho i pro české divadlo byla spolupráce s Janem Kačerem.  Z jejich společného díla lze jmenovat alespoň inscenace Milenci z kiosku  (Divadlo Petra Bezruče Ostrava, 1962), Lesní duch (Národní divadlo Praha, 1974), Rváč (Divadlo E. F. Buriana, 1979), Cyrano z Bergeracu (Státní divadlo Ostrava, 1977), Bouře (Studio Bouře Praha, 1981), Ifigenie v Aulidě (Divadlo Na zábradlí Praha, 1984), Záviš z Falkenštejna (Divadlo na Vinohradech Praha, 1989), Sbohem, Sókrate! a Židle (Národní divadlo Praha, 1991 a 1992).

Výstavu si můžete prohlédnout ve výstavním sále na Hrádku do 31. května ve dnech  út- ne, v dubnu od 9.00 do 17.00, v květnu út –ne od 9.00 do 18.00.

Těšíme se na Vaši návštěvu.

Za ČMS Kateřina Vavrušková

Zlata banka
Reklama
.
Prohlédnout galerii