Vroucně jásavý úsměv ve tváři italské opery

11. leden 2017, 06:17

Kutná Hora - Tradiční pohled do partitur a libret italské operní tvorby může povrchního pozorovatele ujistit v rigidním názoru, že dramatická linka je neomylně strukturovaná chmurně baladickým akcentem s ryze tragickým dějovým vyústěním. Tato chyba prvního dojmu je naštěstí eliminována opusy, v nichž naopak zřetelně triumfuje optimistická a spontánně osnovaná radostnost, která je podbarvena jižansky bezprostředním humorem, důvtipem a šťastným zakončením životních peripetií hlavních protagonistů.

Důkazem tohoto pohledu jsou např. opusy výjimečné osoby italské kompoziční invence Gaetana Donizettiho (1797 - 1848), jehož buffo opery Nápoj lásky (1832), Favoritka (1840), či Dcera pluku (1840) vyvažují krvavá dramata dalších Donizettiho slavných děl, jakými bezesporu jsou Anna Bolena (1831), Lucrezia Borgia (1833) nebo Lucia di Lammermoor (1835).

Z bohaté plejády celkem neuvěřitelných 70 oper, jimiž se G. Donizetti prezentuje opernímu publiku napříč generacemi, jsem zvolil titul, jímž se jeho tvůrce zcela legitimně vřazuje do společenství dalších géniu operní komiky, jakými jsou W.A. Mozart (1756 - 1791), G. Rossini (1792 - 1868) či B. Smetana (1824 - 1884). Buffo opera Don Pasquale (premiéra 3.1.1843, Paříž) je brilantním vhledem do tvůrčí potence svého autora a dokumentuje poznání, že i v operním hledišti může zaznívat upřímný projev radostného nadšení propojený s úsměvem na tváři optimisticky vyladěného a emočně uvolněného publika.

Elementární podmínkou pro celkově pozitivní dojem z jevištní prezentace právě komicky laděného operního díla je prioritně adekvátní pěvecké i herecké obsazení stěžejních rolí. Snažil jsem se proto zvolit pro naše první setkání v roce 2017 vpravdě originální představení Donizettiho Dona Pasquala, které bylo realizováno v roce 2010 na prestižní scéně Metropolitní opery v New Yorku. Sopranistka Anna Netrebko (Norina), tenorista Matthew Polenzani (Ernesto) a bass-baryton John Del Carlo (Don Pasquale) vnesli pod dirigentským vedením věhlasného Jamese Levina na jeviště vokálně-dramatickou dynamičnost a exkluzivní bel-cantovou virtuozitu.

Rád tedy zvu přátele našich pravidelných setkávání do prostoru kutnohorského Hotelu U Kata, kde si formou velkoplošné DVD projekce ve čtvrtek 19. ledna 2017 od 18 hod. zpřítomníme výše uvedené představení Donizettiho opusu. Jsem bytostně přesvědčen, že nám opět bude nabídnut příjemný umělecký zážitek.

Karel Bican
GASK
Reklama
Vroucně jásavý úsměv ve tváři italské opery

Vroucně jásavý úsměv ve tváři italské opery

11. leden 2017

Kutná Hora - Tradiční pohled do partitur a libret italské operní tvorby může povrchního pozorovatele ujistit v rigidním názoru, že dramatická linka je neomylně strukturovaná chmurně baladickým akcentem s ryze tragickým dějovým vyústěním. Tato chyba prvního dojmu je naštěstí eliminována opusy, v nichž naopak zřetelně triumfuje optimistická a spontánně osnovaná radostnost, která je podbarvena jižansky bezprostředním humorem, důvtipem a šťastným zakončením životních peripetií hlavních protagonistů.

Důkazem tohoto pohledu jsou např. opusy výjimečné osoby italské kompoziční invence Gaetana Donizettiho (1797 - 1848), jehož buffo opery Nápoj lásky (1832), Favoritka (1840), či Dcera pluku (1840) vyvažují krvavá dramata dalších Donizettiho slavných děl, jakými bezesporu jsou Anna Bolena (1831), Lucrezia Borgia (1833) nebo Lucia di Lammermoor (1835).

Z bohaté plejády celkem neuvěřitelných 70 oper, jimiž se G. Donizetti prezentuje opernímu publiku napříč generacemi, jsem zvolil titul, jímž se jeho tvůrce zcela legitimně vřazuje do společenství dalších géniu operní komiky, jakými jsou W.A. Mozart (1756 - 1791), G. Rossini (1792 - 1868) či B. Smetana (1824 - 1884). Buffo opera Don Pasquale (premiéra 3.1.1843, Paříž) je brilantním vhledem do tvůrčí potence svého autora a dokumentuje poznání, že i v operním hledišti může zaznívat upřímný projev radostného nadšení propojený s úsměvem na tváři optimisticky vyladěného a emočně uvolněného publika.

Elementární podmínkou pro celkově pozitivní dojem z jevištní prezentace právě komicky laděného operního díla je prioritně adekvátní pěvecké i herecké obsazení stěžejních rolí. Snažil jsem se proto zvolit pro naše první setkání v roce 2017 vpravdě originální představení Donizettiho Dona Pasquala, které bylo realizováno v roce 2010 na prestižní scéně Metropolitní opery v New Yorku. Sopranistka Anna Netrebko (Norina), tenorista Matthew Polenzani (Ernesto) a bass-baryton John Del Carlo (Don Pasquale) vnesli pod dirigentským vedením věhlasného Jamese Levina na jeviště vokálně-dramatickou dynamičnost a exkluzivní bel-cantovou virtuozitu.

Rád tedy zvu přátele našich pravidelných setkávání do prostoru kutnohorského Hotelu U Kata, kde si formou velkoplošné DVD projekce ve čtvrtek 19. ledna 2017 od 18 hod. zpřítomníme výše uvedené představení Donizettiho opusu. Jsem bytostně přesvědčen, že nám opět bude nabídnut příjemný umělecký zážitek.

Karel Bican
%gallery%