Pondělí, 20. května 2013

Lidé pranýřují místostarostu Vančuru za výroky o kutnohorském útulku

MVDr. Václav Vančura na jednání kutnohorského zastupitelstva. Foto: René Svoboda
MVDr. Václav Vančura na jednání kutnohorského zastupitelstva. Foto: René Svoboda
22. června 2010, 8:05
(aktualizováno: 22. června 2010, 21:44)

Kutná Hora - Výroky kutnohorského místostarosty Václava Vančury, které pronesl na květnovém zasedání zastupitelstva v souvislosti s hlasováním o navýšení rozpočtových provozních výdajů pro záchytnou stanici pro opuštěné a nalezené psy v Kutné Hoře (zastupitelé navýšení rozpočtu odsouhlasili, pozn. red.), značně pobouřily kutnohorskou veřejnost.

Na sociální síti Facebook dokonce vznikla skupina: „Nesouhlasím, že zvíře v kutnohorském útulku se po třech měsících má utratit.“ Tato skupina registruje k dnešnímu dni 5 693 členů, kteří v obecné diskuzi často nejdou daleko pro peprnější výraz na adresu kutnohorského místostarosty. Členové této skupiny navíc na tento týden plánují uspořádání petiční podpisové akce.

S Vančurovými slovy nesouhlasí také Věra Čechová, jejíž příspěvek doputoval v minulém týdnu na redakční email. Ta ve svém dopise požaduje Vančurovu veřejnou omluvu. Týdeník Tep a www.svoboda.info na základě příspěvku čtenářky oslovil Václava Vančuru, který na dopis Věry Čechové prostřednictvím Tepu a www.svoboda.info reaguje. Oba příspěvky uvádíme v plném znění.

Dopis Věry Čechové

„Dobrý den, jsem činná v oblasti ochrany zvířat a denně se setkávám s otřesnými případy týrání zvířat, které zveřejňujeme na našem webu, zaměřeném převážně na pomoc útulkovým pejskům. Již dlouhodobě sleduji situaci v útulcích v ČR a porovnávám například se sousedním Slovenskem, kde je situace mnohem horší než tady u nás. Na Slovensku kromě tzv. útulků, kde mnohdy čekají pejsci i několik měsíců na nové domovy, existují i karanténní stanice, kde podle slovenské vyhlášky mohou být psi utraceni ve velmi krátké lhůtě, pokud se jim nenajdou domovy. Jsem ráda, že u nás tyto karanténní stanice nejsou a velmi si vážíme pracovníků v našich útulcích, kde se s láskou a obětavostí starají o opuštěné a lidmi vyhozené a týrané pejsky a dávají jim tak novou šanci na lepší a kvalitnější životy. Proč to ale předesílám, velmi mě pobouřil výrok MVDr. Václava Vančury, místostarosty Kutné Hory, který jste zveřejnili ve vašem týdeníku č. 21.“

V inkriminovaném výroku kutnohorský místostarosta mimo jiného uvádí: „Jsem toho názoru, že město typu Kutná Hora by mělo mít zařízení, které umožní krátkodobé přežití zvířete a bude o něj postaráno tak, že maximálně bude nakrmeno a očkováno proti vzteklině. Tím by ale povinnost města měla končit,“ pronesl Vančura na květnovém zasedání místního zastupitelstva a doplnil: „Město by si mělo stanovit čas, po který tady bude zvíře umístěno a zaměstnanci útulku by se měli starat o to, aby psa co nejrychleji udali. Jestliže ale štěně nenajde prostřednictvím zaměstnanců útulku nového majitele, tak by mělo být utraceno,“ uvedl Vančura.

Hlavní "budova" kutnohorského útulku pro opuštěné a zatoulané psy.
Byl snad Vančura pod vlivem alkoholu? Ptá se Čechová

„Nemůžu vůbec uvěřit, že člověk s tímto titulem byl schopen pronést něco tak otřesného. Byl snad pan Vančura pod vlivem alkoholu, když toto vypustil z úst? Jinak si totiž nedokáži absolutně představit, že by tohle vyřkl ve střízlivém stavu. Požaduji jeho veřejnou omluvu a pokud tento jeho výrok myslel vážně, měl by ze své funkce místostarosty okamžitě odstoupit! O takovéto zastupitele s takto pošramoceným myšlením a s takovýmito výroky na adresu bezbranných a nevinných zvířat nemáme zájem. Pan místostarosta by tu zřejmě rád zavedl nechvalně známé stanice, jako u sousedních Slováků. Pan Vančura je veterinář a zřejmě zapomněl, co sliboval u promoce. Titul bych mu okamžitě odebrala. Jsem opravdu velmi rozhořčena a je mi smutno z toho, jak stále někteří vnímají zvířata stejně jako „věci“, přesně tak, jak jsou označeni v našich zákonech. Trvám na omluvě pana Vančury ve Vašem týdeníku za jeho nehorázné výroky. S pozdravem Věra Čechová.“

Reakce místostarosty Václava Vančury

„Dnes vím, že jsem svůj názor neměl vyslovit tak, jak jsem ho vyslovil. Stalo se a omlouvám se všem, které můj výrok pobouřil. Tak tedy na vysvětlenou: chtěl jsem probudit zastupitele, kteří zcela bez rozmyslu dávají peníze, aniž by hledali možnosti úspor a peníze byly dány na jiné, potřebnější věci. Celý život mám v rodině psa, nikdy jsem žádnému zvířeti úmyslně neublížil a naopak je celý život léčil a pomáhal jim. Ale jako místostarosta to vidím daleko v širších souvislostech. Když slyším nářky ředitelů škol, jak bojují o každých pět tisíc, když slyším některé radní, kteří neschválí 20 tisíc ročně na školní informační systém prevence proti drogám, bulimii a dalším neřestem, když slyším, že je stále neposekaná tráva ve městě, které je v UNESCO, a vezmu tužku, jsou počty jednoduché. V útulku je v současné době přibližně 22 psů. Roční provoz stojí 1 milion korun (roční příspěvek na jeden kotec je přibližně 45 500 Kč). Ve městě Kutná Hora je 2 100 registrovaných žáčků, na které město přispívá 750 000 Kč, a to je na jednoho žáka 357 korun ročně. Momentálně zatéká do tělocvičny Základní školy Jana Palacha a my nemáme 45 000 korun na opravu. V tomto kontextu to tedy vidím já. Doporučoval bych té paní, aby navštívila útulek a vzala si alespoň pět psů do vlastní péče. Osobně jí poděkuji. Zdraví Václav Vančura.“

Související články:

Vančurovy výroky o zvířatech v útulku pobouřily věřejnost, ve středu se bude podepisovat petice

Jakub Svoboda

Další články z rubriky Kutná Hora

Vytisknout tento článek.

Komentáře

Vančura – vložil vera tycova 28. června 2010, 9:51
Vančura vystudoval zadarmo veterinu v Brně. Od roku 1992 byl společníkem BANY, spol. s r.o. /zda ještě funguje jsem nezjistila/, která se mimo jiné zabývala i řeznictvím a uzenářstvím. Píše zde něco o bezejmenných kravách, prasatech . . . pozor, štěstí někdy sedne i na vola. Jak jinak si vysvětlit, že byl zvolen.
Vančura – vložil vera tycova 26. června 2010, 15:49
Tu osobu nemohu ani titulovat. Jako veterinář absolutně zklamal, jako člověk taktéž. Neexistuje jediný důvod, kterým by to vyjádření mohl obhájit. Podle mého není tedy jediný důvod, proč bych nemohla jím opovrhovat. Věřící jistě nebude. Ale jsou i přísloví - kdo jinému jámu . . . , jak se do lesa volá . . . a v neposlední řadě také - vrána k vráně sedá, stejný stejného si hledá. Tudíž bych se styděla vedle něho stát třeba na zastávce, aby si někdo nemyslel, že s ním snad mám něco společného. Mám vůči němu teď takovou zášť, až mě to nedělá dobře. Ale zlo by mělo být potlačeno v začátku, protože jinak na světě bude jak v pekle.
no tááák – vložil Věra Čechová 24. června 2010, 20:49
Ale , ale pane Vančuro, ujeli jsme s veřejným výrokem o zabíjení psů a teď se bojíme o židli že ? No jo, bojíte se oprávněně. Neměl by jste zachovávat chladnou hlavu a udržovat jisté dekorum ? Nenechte své emoce cmloumat svým majestátem...pane Vančuro ! Právě totiž veřejně prohlašujete další bláboly, se kterými se u nás nesetkáte s pochopením, naopak, no a potom se nám zase budete veřejně omlouvat, ovšem opět jen na oko, aby jste nepřišel o židli, kterou zahřívá Váš místostarostovský zadek. Už mi také dochází trpělivost a měl by jste si uvědomit svoje postavení,notabene hlavně fakt, že jste veterinář..takže vypustit z úst takovou krutost o uspávání zdravých, bezbranných, nevinných zvířat je od Vás velmi, ale velmi nerozumné a já osobně Vámi opovrhuji. Také bych byla být Vámi, velmi opatrná nazývat naše myšlení fašizoidní, kdyby tomu totiž tak bylo, musela bych za Vámi dojet a píchnout tu uspávačku do zadku Vám !!
Mimochodem cituji Vaše slova z výše uvedeného článku ? Celý život mám v rodině psa, nikdy jsem žádnému zvířeti úmyslně neublížil...no a věta by měla pokračovat...
....a proto navrhuji uspávat štěnata v útulcích...Hm pane místostarosto učiněný zvířomil...
nepodepsanému – vložil Iveta Kvintová 24. června 2010, 17:59
Vážený,ohrazuji se proti názoru, že mé myšlenky a názory, včetně názorů zde dalších žen jsou fašizující.Nezabíjím,toleruji názory ostatních, krom těch, které propagují zabíjení zdravých zvířat. Podotýkám - zvířat zdravých, kteří se stali štvanými jen z důvodu lidské bezohlednosti.
Nerozebíralo se zde vybíjení na jatkách, ale návrh zvěrolekáře na zabíjení zdravých psů.
Zdůrazńuji - veterinárního lékaře, který vystudoval školu, která připravuje k povolání, jehož principem je nedopustit týrání, bezdůvodné zabíjení a léčit.
Vážím si reakce tisíců lidiček v republice, které mne přesvědčily, že mohu dále věřit v prosté lidství a v jeho úctu k životu.
pro paní Čechovou a ostatní – vložil 24. června 2010, 16:24
Mám pro Vás návrh, zbavte se svého fašizoidního myšlení (tj. všichni, kteří nemají stejný názor jako já, jsou zločinci, lumpové atd.) a ten útulek si zaplaťte ze svého (na facebooku máte 6.600 příznivců, tak by to neměl být problém). Já jako milovník zvířat Vám rád přispěji.
Sportovci chtějí více peněz na sportoviště, milovníci kultury zase na divadla a pejskaři na útulky. Každý říká - my dostáváme málo, ať se omezí ostatní. Rozebíráte, kde se všude plýtvá, ale myšlenka toho, že současná služba (tj. ta Vaše) by mohla být neefektivní a dala by se pořídit za méně peněz (i bez utrácení psů), je kacířská a vyvolá hysterii.
To že zvíře není věc vím, ale podobnou argumentaci jsem ochoten poslouchat pouze od striktního vegana. My všichni ostatní totiž jinak konzumujeme živočišné výrobky, které z naprosté většiny pocházejí z chovů, kde se se zvířaty jako s VĚCMI zachází. Jen to nejsou naši milovaní pejsci či kočičky, ale špinavé a bezejmené krávy, prasata,...
Slovensko - náš vzor!!!??? – vložil Neureiterová 24. června 2010, 13:36
Pokračování:
http://www.novinky.cz/domaci/204225-politik-v-kutne-hore-navrhuje-utracet-psy-v-utulcich.html

On s tím prostě nedá pokoj!
Kde na to vzít? – vložil Martin Starý 23. června 2010, 20:54
Dobrý den, já jsem se k této kauze vyjadřoval i na Facebooku "Šance pro Kutnou Horu", kam byl odkaz na "Nesouhlasím, že...." umístěn. Souhlasím s dámami - zvíře bychom už konečně měli přestat brát jako VĚC, ale chápat ho jako živého tvora s právem na život. Pan místostarosta tu předkládá ekonomické důvody k jeho návrhu. Přispěvatelé tu argumentují ořezáním stávajícího rozpočtu. Já bych měl jiný návrh - přestat vypisovat a podepisovat předražená výběrová řízení, hospodárně a řádně hospodařit s městským majetkem, nedělat rozhodnutí, která stojí město zbytečně stamiliony - a pak se i v běžném rozpočtu nějakých těch 500 tis Kč navíc najde. A s čistým svědomím se mohou na psy věnovat
Reakce – vložil Iveta Kvintová 23. června 2010, 18:30
Dovolte,abych zareagovala na zdejší příspěvky.Pročetla jsem si rozpočet Vašeho města a můj selský rozum napovídá,že by se dalo odložit spousta aktivit právě ve prospěch dětí a stavu jejich škol.A určitě ne na úkor živých tvorů, kterými psi jsou,cítí bolest,strach a opuštěnost jako lidé.Stejně tak Vámi popisované programy pro znalost mládeže negativních jevů lze sjednat u neziskových organizací, které tyto provádějí zdarma, jen je nutno hledat, nabízet jim prostor a využít jejich nabídek.
Šetřit na úkor útulku, který je znakem lidského selhání a špatné výchovy je špatné a neetické.
Jako pedagog bych nedokázala dětem vysvětlit, že právě probíhá placená beseda, zatímco jsou v útulcích zabíjení - a to u zdravého zvířete doslova - zvířata.
Chci věřit ve zdravý rozum většiny dalších zastupitelů a v to, že neučím děti úcty k životu zbytečně.
Rozpočet města – vložil Neureiterová 23. června 2010, 18:11
K srdceryvnému pláči pana místostarosty nad místními žáčky bych si dovolila reagovat odkazem na plán rozpočtu města na rok 2010:
http://www.mu.kutnahora.cz/data/pageadds/1236_schvaleny_rozpocet_2010.pdf
A odkazem na staré rozpočty:
http://www.mu.kutnahora.cz/index.php?sec=163

Komentář, myslím, netřeba. Tam je jasně vidět, nač město vynakládá prostředky a kolik. Domnívám se, že proti 2 milionům za projekt na halu nebo 400 tisíc za projekt na sběrný dvůr (!? :-) - ten projekt bych chtěla vidět :-)) je údajný milion na útulek celkem dost zanedbatelný.

V útulku se jedná o život živých bytostí s cítěním, zatímco v rozpočtech je spousty zbytných - řekněme tak trošku luxusních věcí, u nichž jde o zábavu, pohodlnější život..., ale o zdraví nebo život určitě ne. Tyto "drobné" rozdíly by, myslím, veterinář měl být schopen rozlišit.

Také doporučuji vyzobat z rozpočtu náklady na zeleň, jsou tam na několika místech a sumy jsou dost závratné - tedy když pan starosta zmiňuje neposekanou travičku v kontextu k těm utráceníhodným štěňatům v útulku.

A ještě info pro pana starostu, aby zbytečně nad mojí osobou nemeditoval: mám tři psy, z toho jednoho starého z útulku, kterého jsem si vzala ve velmi špatném zdravotním stavu, a jednoho vyhozeného původními majiteli, který do útulku původně směřoval.

Neureiterová
pro pana Vančuru – vložil Věra Čechová 23. června 2010, 17:40
Vážený pane místostarosto. Jsem autorka článku, ta paní, které doporučujete, aby navštívila útulek a vzala si d péče 5 psů..Jen pro vaše info, už mám doma 3 útulkáčky. Tady jste tedy ujel ! S pozdravem VĚRA ČECHOVÁ

Vložit nový komentář

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

Odesláním formuláře vyjadřujete souhlas s pravidly diskuze.