vv auto
Reklama

Foto: Vánoční kamion se po roce vrátil do Čáslavi v sobotu

27. listopad 2016, 07:34

Čáslav - Santa Claus přijel především za dětmi 26. listopadu 2016 ve svém červeném vánočním kamionu na náměstí Jana Žižky z Trocnova. Přivezl jim nejen dárky, ale také vánoční soutěže a odpoledne plné radosti a zábavy.

Děti se na památku vyfotily nejen se Santou, ale také s jeho skřítky. Některé mu pošeptaly své přání a ty odvážnější dokonce přednesly básničku přímo na pódiu vánočního kamionu. Skřítkové se také činili a naučili děti veselý vánoční tanec, který si pak zatančili společně se Santou. Hlavně kluci využili možnost prohlídky kamionu, takovou „hračku“ jen tak neuvidí. Fotografování před kamionem a se Santou využily celé rodiny. Děti nechaly Santu odjet pouze se slibem, že se za rok do Čáslavi zase vrátí.

Připomeňme si historii vánočního obdarovávání dětí na našem území. Náš Ježíšek má původ v Německu v době reformního hnutí a je spojen hlavně s Martinem Lutherem. Ten řešil odpor k oficiální papežské církvi a papežskému oblíbenci Mikuláši právě prosazováním kultu Ježíška. Zpočátku svůj boj o to, kdo nosí dárky, spíše prohrával. V Evropě se prosadil až v šestnáctém století a Češi a Moravané jej pak přijali za symbol Vánoc až ve století devatenáctém. Vše se změnilo po hitlerovské okupaci. Nacistický režim se nám snažil vnutit místo Ježíška Weihnachtsmanna, vánočního muže, typickou postavu  pro německé protestantské oblasti. O něco přijatelněji se jevila postava Christkinda, uctívaného v německých katolických regionech. Ostatně, české Němce žijící v Sudetech historicky obdarovával týž Christkind (také Krist Kindle nebo Kristkindl), čili „dítě Kristus“.

A aby to náš Ježíšek neměl lehké, tak se nám v padesátých letech minulého století snažili „mocní“ vnutit postavu dědy Mráze. Dokonce dětem tvrdili, že je to jejich oblíbený Ježíšek, jen mu narostly vousy a poněkud zestárnul. Byly případy, kdy byly děti v mateřských školkách trestány, když přiznaly, že jim dárky nepřinesl děda Mráz, ale Ježíšek.

Santa Claus je symbolem Vánoc především v USA. Protože postava Santa Clause je úspěšným reklamním prostředkem, snadno se šíří i do dalších zemí, kde poráží místní tradice. Ale ani Santa Claus není postava čistě americká. Je to totiž zkomolenina ze Sanctus Nicolaus, svatý Mikuláš, a to je právě ten Mikuláš, který u nás obdarovává děti společně s čertem a andělem.

Dnes v povědomí velké části lidí jméno či postava Ježíška ztratila souvislost s historickým Ježíšem. Ale přestože je naše společnost spíše ateistická, připomínejme dětem biblické události, z kterých vychází historie vánočních svátků.

Pokračujme v odkazu našich předků, nepřetínejme kořeny, z kterých vyrostla naše civilizace. Jen tak si zachováme tradice, hrdost a sebedůvěru. Mohlo by se nakonec zdát, že je úplně jedno, jestli dárky nosí dětem Ježíšek, Weihnachtsmann, Christkind, děda Mráz a nebo Santa Claus. Ale není tomu tak. Ježíšek je symbol, který si děti ubránily jak za nacistické okupace, tak v tuhých padesátých letech. O to smutnější by bylo dobrovolně se ho vzdát v zájmu komerce. A tak učme děti toleranci a nechme je „kamarádit“ se Santa Clausem, s dědou Mrázem a dalšími, ale na Štědrý den pusťme do domácností pouze našeho Ježíška!!!

Text, foto a video Vladimír Havlíček

Galerie
Předchozí Následující
Komentáře
AVE_CZ
Reklama
Foto: Vánoční kamion se po roce vrátil do Čáslavi v sobotu

Foto: Vánoční kamion se po roce vrátil do Čáslavi v sobotu

27. listopad 2016

Čáslav - Santa Claus přijel především za dětmi 26. listopadu 2016 ve svém červeném vánočním kamionu na náměstí Jana Žižky z Trocnova. Přivezl jim nejen dárky, ale také vánoční soutěže a odpoledne plné radosti a zábavy.

Děti se na památku vyfotily nejen se Santou, ale také s jeho skřítky. Některé mu pošeptaly své přání a ty odvážnější dokonce přednesly básničku přímo na pódiu vánočního kamionu. Skřítkové se také činili a naučili děti veselý vánoční tanec, který si pak zatančili společně se Santou. Hlavně kluci využili možnost prohlídky kamionu, takovou „hračku“ jen tak neuvidí. Fotografování před kamionem a se Santou využily celé rodiny. Děti nechaly Santu odjet pouze se slibem, že se za rok do Čáslavi zase vrátí.

Připomeňme si historii vánočního obdarovávání dětí na našem území. Náš Ježíšek má původ v Německu v době reformního hnutí a je spojen hlavně s Martinem Lutherem. Ten řešil odpor k oficiální papežské církvi a papežskému oblíbenci Mikuláši právě prosazováním kultu Ježíška. Zpočátku svůj boj o to, kdo nosí dárky, spíše prohrával. V Evropě se prosadil až v šestnáctém století a Češi a Moravané jej pak přijali za symbol Vánoc až ve století devatenáctém. Vše se změnilo po hitlerovské okupaci. Nacistický režim se nám snažil vnutit místo Ježíška Weihnachtsmanna, vánočního muže, typickou postavu  pro německé protestantské oblasti. O něco přijatelněji se jevila postava Christkinda, uctívaného v německých katolických regionech. Ostatně, české Němce žijící v Sudetech historicky obdarovával týž Christkind (také Krist Kindle nebo Kristkindl), čili „dítě Kristus“.

A aby to náš Ježíšek neměl lehké, tak se nám v padesátých letech minulého století snažili „mocní“ vnutit postavu dědy Mráze. Dokonce dětem tvrdili, že je to jejich oblíbený Ježíšek, jen mu narostly vousy a poněkud zestárnul. Byly případy, kdy byly děti v mateřských školkách trestány, když přiznaly, že jim dárky nepřinesl děda Mráz, ale Ježíšek.

Santa Claus je symbolem Vánoc především v USA. Protože postava Santa Clause je úspěšným reklamním prostředkem, snadno se šíří i do dalších zemí, kde poráží místní tradice. Ale ani Santa Claus není postava čistě americká. Je to totiž zkomolenina ze Sanctus Nicolaus, svatý Mikuláš, a to je právě ten Mikuláš, který u nás obdarovává děti společně s čertem a andělem.

Dnes v povědomí velké části lidí jméno či postava Ježíška ztratila souvislost s historickým Ježíšem. Ale přestože je naše společnost spíše ateistická, připomínejme dětem biblické události, z kterých vychází historie vánočních svátků.

Pokračujme v odkazu našich předků, nepřetínejme kořeny, z kterých vyrostla naše civilizace. Jen tak si zachováme tradice, hrdost a sebedůvěru. Mohlo by se nakonec zdát, že je úplně jedno, jestli dárky nosí dětem Ježíšek, Weihnachtsmann, Christkind, děda Mráz a nebo Santa Claus. Ale není tomu tak. Ježíšek je symbol, který si děti ubránily jak za nacistické okupace, tak v tuhých padesátých letech. O to smutnější by bylo dobrovolně se ho vzdát v zájmu komerce. A tak učme děti toleranci a nechme je „kamarádit“ se Santa Clausem, s dědou Mrázem a dalšími, ale na Štědrý den pusťme do domácností pouze našeho Ježíška!!!

Zlata banka
Reklama
Text, foto a video Vladimír Havlíček

Prohlédnout galerii