Petra Bělohlávková přednášela o čáslavském rodákovi Silvestru Hipmanovi pro „Včelu Čáslavskou“

13. prosinec 2024, 07:36

Čáslav - „Čáslavský rodák, skladatel a hudební publicista Silvestr Hipman pohledem dnešní doby“ byl název přednáškyPetry Bělohlávkové pro Muzejní a vlastivědný spolek „Včela Čáslavská“ a veřejnost, která se konala 10. prosince na Nové scéně Dusíkova divadla. Letos si připomínáme padesáté výročí úmrtí tohoto, dnes téměř pozapomenutého, hudebního génia.

Podle PhDr. Petry Bělohlávkové, Ph.D je archiv skladatele v čáslavském Městském muzeu natolik rozsáhlý, že se musela zaměřit jen na určité úseky jeho života. Zvolila si jeho vztah k Čáslavi a působení na místní hudební scéně. Pro posluchače to byl velký zážitek, přednášející je nejen učitelkou hudby, ale je také Čáslavačka a dokonce členka „Včely Čáslavské“.

Silvestr Hipman se narodil 23. července 1893 v Čáslavi v rodině pokladníka cukrovaru. Po základní škole nastoupil na místní gymnázium, kde patřil k nejlepším žákům. V roce 1907 se celá rodina přestěhovala do dvojobce Vrdy – Bučice a právě zde ho místní farář Jan Limberský přivedl k hudbě. Další vliv na jeho hudební vývoj měl ředitel čáslavského kůru Josef Malý. Do roku 1951 své příjmení uváděl jako Hippmann. Je zajímavé, že v různých obdobích si jméno psal Silvestr či Sylvestr.

Po přestěhování do Prahy se stal žákem Adolfa Mikše, v Praze 16. března 1974 zemřel. Vystudoval práva na Karlově univerzitě a stal se úředníkem Všeobecného penzijního ústavu. Od dvacátých let minulého století doprovázel na klavír Emu Destinnovou, psal mnoho hudebních textů, fejetonů a hudebních kritik do různých časopisů. V Praze se podílel na založení Společnosti Antonína Dvořáka a Heroldova klubu. V roce 1940 založil ve svém rodišti „Čáslavské hudební středy“ a v témže roce zřídil pod patronací starosty Jana Spáčila „Dusíkův ústav pro výzkum a pěstování české hudební kultury v Čáslavi“.

Vliv na jeho tvorbu mělo přátelství s Bohuslavem Martinů, Josefem Sukem, Jaroslavem Seifertem, Leošem Janáčkem a dalšími. Hudební tvorba Hipmana je rozsáhlá. Komponoval skladby pro klavír, housle, flétnu, violu, violoncello, nechával se ovlivňovat především lidovou tvorbou. Nejvýznamnějším dílem, kterým vyjádřil svůj vztah k rodišti je Čáslavská suita, opus 11 pro dechový kvintet. Cyklus se skládá z těchto částí: Zahradní preludium, V kostelíčku sv. Alžběty, Tatínek zpíval, Pochodem na Kalabousek a Valčík ve Vodrantech.

Hipman je paradoxně známější v západní Evropě než v rodných Čechách. Dostat znovu do povědomí tohoto zapomenutého skladatele se pokouší také Petra Bělohlávková, za což jí patří poděkování.

Videa:

https://www.youtube.com/watch?v=hGmVfyeZNpA

https://www.youtube.com/watch?v=mT2Oi1WmEGM

https://www.youtube.com/watch?v=2PIG6dSJE8A

Text, foto a videa Vladimír Havlíček

Galerie
Předchozí Následující
AVE_CZ
Reklama
Petra Bělohlávková přednášela o čáslavském rodákovi Silvestru Hipmanovi pro „Včelu Čáslavskou“

Petra Bělohlávková přednášela o čáslavském rodákovi Silvestru Hipmanovi pro „Včelu Čáslavskou“

13. prosinec 2024

Čáslav - „Čáslavský rodák, skladatel a hudební publicista Silvestr Hipman pohledem dnešní doby“ byl název přednáškyPetry Bělohlávkové pro Muzejní a vlastivědný spolek „Včela Čáslavská“ a veřejnost, která se konala 10. prosince na Nové scéně Dusíkova divadla. Letos si připomínáme padesáté výročí úmrtí tohoto, dnes téměř pozapomenutého, hudebního génia.

Podle PhDr. Petry Bělohlávkové, Ph.D je archiv skladatele v čáslavském Městském muzeu natolik rozsáhlý, že se musela zaměřit jen na určité úseky jeho života. Zvolila si jeho vztah k Čáslavi a působení na místní hudební scéně. Pro posluchače to byl velký zážitek, přednášející je nejen učitelkou hudby, ale je také Čáslavačka a dokonce členka „Včely Čáslavské“.

Silvestr Hipman se narodil 23. července 1893 v Čáslavi v rodině pokladníka cukrovaru. Po základní škole nastoupil na místní gymnázium, kde patřil k nejlepším žákům. V roce 1907 se celá rodina přestěhovala do dvojobce Vrdy – Bučice a právě zde ho místní farář Jan Limberský přivedl k hudbě. Další vliv na jeho hudební vývoj měl ředitel čáslavského kůru Josef Malý. Do roku 1951 své příjmení uváděl jako Hippmann. Je zajímavé, že v různých obdobích si jméno psal Silvestr či Sylvestr.

Po přestěhování do Prahy se stal žákem Adolfa Mikše, v Praze 16. března 1974 zemřel. Vystudoval práva na Karlově univerzitě a stal se úředníkem Všeobecného penzijního ústavu. Od dvacátých let minulého století doprovázel na klavír Emu Destinnovou, psal mnoho hudebních textů, fejetonů a hudebních kritik do různých časopisů. V Praze se podílel na založení Společnosti Antonína Dvořáka a Heroldova klubu. V roce 1940 založil ve svém rodišti „Čáslavské hudební středy“ a v témže roce zřídil pod patronací starosty Jana Spáčila „Dusíkův ústav pro výzkum a pěstování české hudební kultury v Čáslavi“.

Vliv na jeho tvorbu mělo přátelství s Bohuslavem Martinů, Josefem Sukem, Jaroslavem Seifertem, Leošem Janáčkem a dalšími. Hudební tvorba Hipmana je rozsáhlá. Komponoval skladby pro klavír, housle, flétnu, violu, violoncello, nechával se ovlivňovat především lidovou tvorbou. Nejvýznamnějším dílem, kterým vyjádřil svůj vztah k rodišti je Čáslavská suita, opus 11 pro dechový kvintet. Cyklus se skládá z těchto částí: Zahradní preludium, V kostelíčku sv. Alžběty, Tatínek zpíval, Pochodem na Kalabousek a Valčík ve Vodrantech.

Hipman je paradoxně známější v západní Evropě než v rodných Čechách. Dostat znovu do povědomí tohoto zapomenutého skladatele se pokouší také Petra Bělohlávková, za což jí patří poděkování.

Videa:

https://www.youtube.com/watch?v=hGmVfyeZNpA

https://www.youtube.com/watch?v=mT2Oi1WmEGM

https://www.youtube.com/watch?v=2PIG6dSJE8A

Text, foto a videa Vladimír Havlíček

Prohlédnout galerii