vv auto
Reklama

Pondělní koncert v chrámu sv. Barbory je inspirován zkázou Titaniku

30. květen 2012, 15:02
(aktualizováno: 30. květen 2012, 15:02)

Kutná Hora - Pátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu vážné hudby začne v sobotu prvním koncertem v kapli Božího těla. Mezinárodní hudební festival Kutná Hora má letos první kulaté výročí - 5. ročník. Zároveň organizátor tohoto festivalu agentura Lotos letos slaví 20. výročí od svého založení.

Festival zůstává stále věrný původnímu záměru: je založen na principu tvůrčí dílny. Uměleckým ředitelem a duší celého festivalu je violoncellista Jiří Bárta, který si každý rok vždy na začátek června zve do Kutné Hory vynikající domácí a zahraniční sólisty, aby zde v průběhu jednoho týdne intenzivně zkoušeli a večer předvedli své umění při celkem devíti koncertech v rámci festivalu.

Koncerty se konají v prostorách historických objektů Kutné Hory, které spoluvytvářejí úžasnou atmosféru každého z koncertů. Letos to budou v chrámu sv. Barbory (čtyři koncerty), v kapli Božího těla (dva koncerty), v Jezuitské koleji - GASK (dva koncerty) a v Základní umělecké škole (jeden závěrečný).

Pozvání přijali fenomenální houslista ruského původu Ilya Gringolts, francouzský klarinetista Michel Raison (podruhé), počtvrté přijede klavírista Konstantin Lifschitz, který se stal miláčkem publika v KH. Jiří Bárta si vzhledem k náročnosti přípravy vybírá své osvědčené hudební partnery – houslistu Romana Patočku, violistu Karla Untermüllera, violoncellistu Jakuba Tylmana ad. Letos vystoupí mnohem více interpertů, což vyžaduje večer nazvaný Potopení Titaniku Gavina Bryarse v neděli 4.6. a orchestrální večer 8. června v katedrále sv. Barbory věnovaný W. A. Mozartovi. Jiří Bárta se zde ujal role dirigenta. 

Festival je i výjimečnou společenskou událostí, v letošním roce patronka festivalu ČR paní Livia Klausová přislíbila navštívit koncerty od 5. do 8. června. V loňském roce navštívilo festival kromě jiných výjimečných osobností 11 velvyslanců.

Program MFKH 2012

1. koncert
Sobota 2. 6. – kaple Božího těla - Preludium (Josefu Chuchrovi)
První večer je tradičně v pozdních hodinách umístěn do kaple Božího těla – při svíčkách.
Tento koncert věnujeme violoncellistu Josefu Chuchrovi, který  byl jedním z nejvýznamnějších poválečných českých hudebníků, vynikající pedagog a  který ovlivnil generace violoncellistů. Jiří Bárta vzpomíná na chvíli, kdy jako kluk poprvé slyšel jeho nahrávku Dvořákova violoncellového koncertu. Jako uhranutý trávil hodiny u praskající černé desky. Vzpomíná na první setkání s ním,  na jeho respekt k němu, první roky studia na konzervatoři, prožité jako ve snu díky hodinám s ním. Jméno Josefa Chuchro je dnes možná pozapomenuto, ale on stále žije v srdcích vděčných žáků a pamětníků jeho nezapomenutelných koncertů z dob jeho vrcholné formy. Připomeňme si Josefa Chuchro dnešním koncertem a nezapomínejme!
Telemann, Vivaldi, Stamic, Haydn
Jiří Bárta – cello, Barocco sempre giovane, um. vedoucí: Josef Krečmer 

2. koncert
Neděle 3.6.  - chrám sv. Barbory
Zahajovací koncert věnovaný houslistovi Josefu Sukovi
Světoznámý český houslový virtuos Josef Suk (8. srpna 1929 – 7. července 2011) fascinoval hudební svět výjimečnými přednesovými vlastnostmi, technickou brilancí a jedinečnými tónovými dispozicemi. Jeho úmrtí vloni v létě je nenahraditelnou ztrátou nejen pro českou kulturu, ale pro celou společnost.

Od roku 1992 začal Josef Suk natáčet u vydavatelství Lotos, u kterého vydal 31 titulů a společně realizovali 7 ročníků významného festivalu „Hradčany hudební“ (1995 – 2002), jehož byl uměleckým ředitelem. Koncerty se konaly ve Španělském sále Pražského hradu a patřily k nejvýznamnějším kulturním událostem.

Připomeňme si jeho nezapomenutelný koncert na prvním ročníku našeho festivalu v kostele sv. Jana Nepomuckého v téměř stejné sestavě. Houslový part symbolicky převezme naděje české houslové školy Josef Špaček.
Josef Suk – Klavírní kvartet a moll, Antonín Dvořák – Klavírní trio „Dumky“
Josef Špaček – housle, Jiří Bárta – violoncello, Karel Untermüller - viola
Martin Kasík – klavír

3. koncert
Pondělí 4.6. - chrám sv. Barbory – Potopení Titaniku
Potopení nepotopitelného Titaniku nepřestává fascinovat obyčejné lidi, vědce i umělce. Téměř biblický příběh potrestané pýchy, příběh jednotlivých lidských tragédií, osobní statečnosti i osobních selhání má nadčasovou intenzitu.  Anglický skladatel Gavin Bryars se nechává inspirovat Marconiho myšlenkou, že zvuk, jednou vygenerovaný, nikdy nezemře, jednoduše nekonečně slábne. Pamětníky je dokumentována a v každém filmu o potopení Titaniku více či méně dojemně zobrazena scéna, kdy hudebníci do posledního okamžiku hrají na palubě potápějící lodi křesťanskou hymnu „Blíže k tobě Bože můj“. Bryars působivě navozuje iluzi nekonečně znějících tónů utonulých hudebníků ve vodách oceánu.
Ensemble 2012

4. koncert
Úterý 5.6. – kaple Božího těla - Brahms  - Šostakovič
Brahmsův klarinetový kvintet patří bezpochyby k nejúchvatnějším skladbám komorní literatury devatenáctého století, Šostakovičových patnáct kvartetů k pilířům hudby století dvacátého. Dva geniální skladatelé v neobvyklé kombinaci svých dvou vrcholných kompozic.
Johannes Brahms: Klarinetový kvintet B dur, op. 115
Dmitrij Šostakovič: Smyčcový kvartet č. 10, As dur, op. 118
Michel Raison – klarinet, Martina Bačová, Ilya Gringolts – housle, Karel Untermüller – viola, Jakub Tylman, Jiří Bárta  - violoncello

5. koncert  
Středa 6.6. - chrám sv. Barbory – Le Quattro Stagioni
Nejen Antonio Vivaldi se nechal inspirovat proměnami přírody. Čtvero ročních dob uchopuje trojice skladatelů po svém, argentinské tango nás přenese přes severskou snivost až po slunnou Itálii. Po loňském úspěšném koncertě věnovaném fauně tentokrát koncert jako triumf přírody a lidské kreativity.
Astor Piazzolla, Peteris Vasks, Antonio Vivaldi
Jarmila Vlachová – akordeon, Konstantin Lifschitz – klavír
Ilya Gringolts, Martina Bačová, Roman Patočka  - housle
Karel Untermüller – viola, Jakub Tylman, Jiří Bárta - violoncello
Kateřina Fillová – cembalo, Tomáš Karpíšek - kontrabas

6. koncert
Čtvrtek 7.6. – Jezuitská kolej - GASK – Pour La Fin du Temps
Rok 2012, pesimisty označován jako rok poslední. Messiaenův Kvartet na konec času přinášející naději v beznaději, sílu lásky a víru v člověka. Tanějevův málo hraný kvintet jako odlehčující kontrast – nebo symbol povrchnosti začátku 21. století?
Sergej Tanějev: Smyčcový kvintet G dur
Olivier Messiaen: Kvartet na konec času
Ilya Gringolts,  Roman Patočka – housle, Karel Untermüller – viola,
Jakub Tylman, Jiří Bárta – cello, Michel Raison – klarinet, Konstantin Lifschitz – klavír

7. koncert
Pátek 8.6. - chrám sv. Barbory - Závěrečný orchestrální koncert - Amadeus
Po loňském orchestrálním Beethovenovi tři vrcholné koncerty Mozarta ve hvězdné interpretaci tří vrcholných instrumentalistů.
W. A. Mozart: Houslový koncert G dur, č. 3, K 216
                          Klavírní koncert F dur, K 459
                          Klarinetový koncert A dur, K 622
Ilya Gringolts – housle, Michel Raison – klarinet, Konstantin Lifschitz – klavír
Ensemble 2012, Jiří Bárta – dirigent

8. koncert
Sobota 9.6. - Jezuitská kolej - GASK – Postludium (18:00)
Jako rozloučení líbezný pstruhový kvintet pravděpodobně nejhranějšího skladatele kutnohorského festivalu : Franze Schuberta.
Franz Schubert: „Pstruh“ (Forellenquintet), Op. posth. 114
Roman Patočka – housle, Karel Untermüller – viola, Jiří Bárta - cello
Petr Popelka – kontrabas, Konstantin Lifschitz – klavír

9. koncert
Sobota 9.6. - Zákl. umělecká škola - Horečka sobotní noci (21:00)
Úžasné představení loňského roku je zpátky - v pulzu rock–funk-jazzové Betty Lee a jejich Lidí z kosmu.  
Betty Lee & Cosmic People
Alžběta Betty Lee Pažoutová – zpěv, autor písní
Jan Aleš – klávesy, Tomáš Fuchs – kytara, Michael Krásný – basová kytara
Martin Linhart – bicí

 

Veškeré podrobnosti najdete na: www.mfkh.cz

Alena Turková, výkonná ředitelka, Jiří Bárta – umělecký ředitel a violoncellista
Komentáře
AVE_CZ
Reklama
Pondělní koncert v chrámu sv. Barbory je inspirován zkázou Titaniku

Pondělní koncert v chrámu sv. Barbory je inspirován zkázou Titaniku

30. Květen 2012
(aktualizováno: 30. Květen 2012, 15:02)

Kutná Hora - Pátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu vážné hudby začne v sobotu prvním koncertem v kapli Božího těla. Mezinárodní hudební festival Kutná Hora má letos první kulaté výročí - 5. ročník. Zároveň organizátor tohoto festivalu agentura Lotos letos slaví 20. výročí od svého založení.

Festival zůstává stále věrný původnímu záměru: je založen na principu tvůrčí dílny. Uměleckým ředitelem a duší celého festivalu je violoncellista Jiří Bárta, který si každý rok vždy na začátek června zve do Kutné Hory vynikající domácí a zahraniční sólisty, aby zde v průběhu jednoho týdne intenzivně zkoušeli a večer předvedli své umění při celkem devíti koncertech v rámci festivalu.

Koncerty se konají v prostorách historických objektů Kutné Hory, které spoluvytvářejí úžasnou atmosféru každého z koncertů. Letos to budou v chrámu sv. Barbory (čtyři koncerty), v kapli Božího těla (dva koncerty), v Jezuitské koleji - GASK (dva koncerty) a v Základní umělecké škole (jeden závěrečný).

Pozvání přijali fenomenální houslista ruského původu Ilya Gringolts, francouzský klarinetista Michel Raison (podruhé), počtvrté přijede klavírista Konstantin Lifschitz, který se stal miláčkem publika v KH. Jiří Bárta si vzhledem k náročnosti přípravy vybírá své osvědčené hudební partnery – houslistu Romana Patočku, violistu Karla Untermüllera, violoncellistu Jakuba Tylmana ad. Letos vystoupí mnohem více interpertů, což vyžaduje večer nazvaný Potopení Titaniku Gavina Bryarse v neděli 4.6. a orchestrální večer 8. června v katedrále sv. Barbory věnovaný W. A. Mozartovi. Jiří Bárta se zde ujal role dirigenta. 

Festival je i výjimečnou společenskou událostí, v letošním roce patronka festivalu ČR paní Livia Klausová přislíbila navštívit koncerty od 5. do 8. června. V loňském roce navštívilo festival kromě jiných výjimečných osobností 11 velvyslanců.

Program MFKH 2012

1. koncert
Sobota 2. 6. – kaple Božího těla - Preludium (Josefu Chuchrovi)
První večer je tradičně v pozdních hodinách umístěn do kaple Božího těla – při svíčkách.
Tento koncert věnujeme violoncellistu Josefu Chuchrovi, který  byl jedním z nejvýznamnějších poválečných českých hudebníků, vynikající pedagog a  který ovlivnil generace violoncellistů. Jiří Bárta vzpomíná na chvíli, kdy jako kluk poprvé slyšel jeho nahrávku Dvořákova violoncellového koncertu. Jako uhranutý trávil hodiny u praskající černé desky. Vzpomíná na první setkání s ním,  na jeho respekt k němu, první roky studia na konzervatoři, prožité jako ve snu díky hodinám s ním. Jméno Josefa Chuchro je dnes možná pozapomenuto, ale on stále žije v srdcích vděčných žáků a pamětníků jeho nezapomenutelných koncertů z dob jeho vrcholné formy. Připomeňme si Josefa Chuchro dnešním koncertem a nezapomínejme!
Telemann, Vivaldi, Stamic, Haydn
Jiří Bárta – cello, Barocco sempre giovane, um. vedoucí: Josef Krečmer 

2. koncert
Neděle 3.6.  - chrám sv. Barbory
Zahajovací koncert věnovaný houslistovi Josefu Sukovi
Světoznámý český houslový virtuos Josef Suk (8. srpna 1929 – 7. července 2011) fascinoval hudební svět výjimečnými přednesovými vlastnostmi, technickou brilancí a jedinečnými tónovými dispozicemi. Jeho úmrtí vloni v létě je nenahraditelnou ztrátou nejen pro českou kulturu, ale pro celou společnost.

Od roku 1992 začal Josef Suk natáčet u vydavatelství Lotos, u kterého vydal 31 titulů a společně realizovali 7 ročníků významného festivalu „Hradčany hudební“ (1995 – 2002), jehož byl uměleckým ředitelem. Koncerty se konaly ve Španělském sále Pražského hradu a patřily k nejvýznamnějším kulturním událostem.

Připomeňme si jeho nezapomenutelný koncert na prvním ročníku našeho festivalu v kostele sv. Jana Nepomuckého v téměř stejné sestavě. Houslový part symbolicky převezme naděje české houslové školy Josef Špaček.
Josef Suk – Klavírní kvartet a moll, Antonín Dvořák – Klavírní trio „Dumky“
Josef Špaček – housle, Jiří Bárta – violoncello, Karel Untermüller - viola
Martin Kasík – klavír

3. koncert
Pondělí 4.6. - chrám sv. Barbory – Potopení Titaniku
Potopení nepotopitelného Titaniku nepřestává fascinovat obyčejné lidi, vědce i umělce. Téměř biblický příběh potrestané pýchy, příběh jednotlivých lidských tragédií, osobní statečnosti i osobních selhání má nadčasovou intenzitu.  Anglický skladatel Gavin Bryars se nechává inspirovat Marconiho myšlenkou, že zvuk, jednou vygenerovaný, nikdy nezemře, jednoduše nekonečně slábne. Pamětníky je dokumentována a v každém filmu o potopení Titaniku více či méně dojemně zobrazena scéna, kdy hudebníci do posledního okamžiku hrají na palubě potápějící lodi křesťanskou hymnu „Blíže k tobě Bože můj“. Bryars působivě navozuje iluzi nekonečně znějících tónů utonulých hudebníků ve vodách oceánu.
Ensemble 2012

4. koncert
Úterý 5.6. – kaple Božího těla - Brahms  - Šostakovič
Brahmsův klarinetový kvintet patří bezpochyby k nejúchvatnějším skladbám komorní literatury devatenáctého století, Šostakovičových patnáct kvartetů k pilířům hudby století dvacátého. Dva geniální skladatelé v neobvyklé kombinaci svých dvou vrcholných kompozic.
Johannes Brahms: Klarinetový kvintet B dur, op. 115
Dmitrij Šostakovič: Smyčcový kvartet č. 10, As dur, op. 118
Michel Raison – klarinet, Martina Bačová, Ilya Gringolts – housle, Karel Untermüller – viola, Jakub Tylman, Jiří Bárta  - violoncello

5. koncert  
Středa 6.6. - chrám sv. Barbory – Le Quattro Stagioni
Nejen Antonio Vivaldi se nechal inspirovat proměnami přírody. Čtvero ročních dob uchopuje trojice skladatelů po svém, argentinské tango nás přenese přes severskou snivost až po slunnou Itálii. Po loňském úspěšném koncertě věnovaném fauně tentokrát koncert jako triumf přírody a lidské kreativity.
Astor Piazzolla, Peteris Vasks, Antonio Vivaldi
Jarmila Vlachová – akordeon, Konstantin Lifschitz – klavír
Ilya Gringolts, Martina Bačová, Roman Patočka  - housle
Karel Untermüller – viola, Jakub Tylman, Jiří Bárta - violoncello
Kateřina Fillová – cembalo, Tomáš Karpíšek - kontrabas

6. koncert
Čtvrtek 7.6. – Jezuitská kolej - GASK – Pour La Fin du Temps
Rok 2012, pesimisty označován jako rok poslední. Messiaenův Kvartet na konec času přinášející naději v beznaději, sílu lásky a víru v člověka. Tanějevův málo hraný kvintet jako odlehčující kontrast – nebo symbol povrchnosti začátku 21. století?
Sergej Tanějev: Smyčcový kvintet G dur
Olivier Messiaen: Kvartet na konec času
Ilya Gringolts,  Roman Patočka – housle, Karel Untermüller – viola,
Jakub Tylman, Jiří Bárta – cello, Michel Raison – klarinet, Konstantin Lifschitz – klavír

7. koncert
Pátek 8.6. - chrám sv. Barbory - Závěrečný orchestrální koncert - Amadeus
Po loňském orchestrálním Beethovenovi tři vrcholné koncerty Mozarta ve hvězdné interpretaci tří vrcholných instrumentalistů.
W. A. Mozart: Houslový koncert G dur, č. 3, K 216
                          Klavírní koncert F dur, K 459
                          Klarinetový koncert A dur, K 622
Ilya Gringolts – housle, Michel Raison – klarinet, Konstantin Lifschitz – klavír
Ensemble 2012, Jiří Bárta – dirigent

8. koncert
Sobota 9.6. - Jezuitská kolej - GASK – Postludium (18:00)
Jako rozloučení líbezný pstruhový kvintet pravděpodobně nejhranějšího skladatele kutnohorského festivalu : Franze Schuberta.
Franz Schubert: „Pstruh“ (Forellenquintet), Op. posth. 114
Roman Patočka – housle, Karel Untermüller – viola, Jiří Bárta - cello
Petr Popelka – kontrabas, Konstantin Lifschitz – klavír

9. koncert
Sobota 9.6. - Zákl. umělecká škola - Horečka sobotní noci (21:00)
Úžasné představení loňského roku je zpátky - v pulzu rock–funk-jazzové Betty Lee a jejich Lidí z kosmu.  
Betty Lee & Cosmic People
Alžběta Betty Lee Pažoutová – zpěv, autor písní
Jan Aleš – klávesy, Tomáš Fuchs – kytara, Michael Krásný – basová kytara
Martin Linhart – bicí

 

Veškeré podrobnosti najdete na: www.mfkh.cz

Zlata banka
Reklama
Alena Turková, výkonná ředitelka, Jiří Bárta – umělecký ředitel a violoncellista