Na zámku Kačina ocení nejhezčí Morany, fotky pošlete e-mailem!

25. březen 2021, 07:48

Svatý Mikuláš - Smrtná neděle letos připadla na 21. března, je to neděle čtrnáct dní před Velikonocemi. Nejznámější tradice vynášení smrti spojená se Smrtnou nedělí se v mnohých obcích dochovala dodnes.

Vynášení smrti je zvyk, který můžeme bezpochyby řadit k těm nejstarším. Naši předkové vítali příchod jara bujaře. Bylo totiž zřejmé, že zima definitivně odchází, „umírá“. Typickým obřadem spojovaným s koncem zimy bylo vynášení Mařeny, Morany, Smrtholky, prostě Zimy. Předkřesťanské veselé oslavy příchodu jara se církvi i přes veškeré zákazy nedařilo vymýtit. Vynášení smrti ze vsi, radost z příchodu jara a přinášení nového „líta“ za zpěvu jarních písní mělo mezi lidmi velkou oblibu.

Přípravy obřadu probíhaly na Smrtnou neděli už od časného rána. Ženy a dívky vyrobily Moranu, což byla figurína oblečená do ženského oblečení. Postava byla zhotovená z dřevěného kříže obaleného vymlácenou slámou (slámou bez života). Figurínu pak oblékly do šatů, prostěradel nebo látek světlých barev. Na slámě děti vytvořily obličej a místo korálů měla Smrtka kolem krku šňůru s výdumky, což byly bílé vaječné skořápky (prázdné skořápky bez života). Když bylo dílo hotové, uspořádaly většinou děti Smrtce pohřební průvod. Figurínu pak nesli i s dospělými v průvodu před celou ves. Za vsí Moranu zapálili a hodili do potoka, kde ji měla voda spolu se všemi nemocemi a neduhy odnést pryč.

Smrt nesem ze vsi – nové léto do vsi.
Smrt plave po vodě – nové léto k nám jede.

V protikladu k vynesení smrti se v druhé části obřadu Smrtné neděle do obce vnášelo nové léto – líto, lítečko, májíček. Na rozdíl od smrtky, která byla vyrobená z hluchých, neživých materiálů, bylo líto vytvářeno z barevných a živých materiálů. Byl to většinou vršek stromečku svázaný do jakéhosi kruhu (slunce), nebo byl nechaný jen tak volně. Líto bylo ověnčeno barevnými pentlemi, barevnými vajíčky, květinami, někdy i obrázky. Na některých lítech bývala navrchu umístěna malá panenka, která měla znázorňovat ženu jako symbol plodnosti (přicházející jaro). Chození s lítem mělo podobu koledy. Děti obcházely se zpěvem vesnici a přály hospodářům dobrou úrodu.

Líto, nový líto, co jsi nám přineslo?
Mnoho dobrého, kvítí pěkného,
modrého, bílého i červeného.

Tradice vynášení smrti a vítání jara přicházela každý rok. Ne všude se ale dochovala. V dnešní době by Morana nemusela představovat jen zimu, ale také pandemii covid, kterou bychom mohli symbolicky zkusit „vynést“… Pojďte do toho s námi. Vyrobte s dětmi Moranu, vyfoťte ji a pošlete emailem do NZM Kačina – nejhezčí Moranu odměníme vstupenkou na Makačíno.

Své Morany můžete zasílat na email: info.kacina@nzm.cz do 6. dubna 2021.

Lucie Zuzová Bednárková, tz, foto archiv zámku Kačina
Vinne sklepy Kutna Hora
Reklama
Na zámku Kačina ocení nejhezčí Morany, fotky pošlete e-mailem!

Na zámku Kačina ocení nejhezčí Morany, fotky pošlete e-mailem!

25. březen 2021

Svatý Mikuláš - Smrtná neděle letos připadla na 21. března, je to neděle čtrnáct dní před Velikonocemi. Nejznámější tradice vynášení smrti spojená se Smrtnou nedělí se v mnohých obcích dochovala dodnes.

Vynášení smrti je zvyk, který můžeme bezpochyby řadit k těm nejstarším. Naši předkové vítali příchod jara bujaře. Bylo totiž zřejmé, že zima definitivně odchází, „umírá“. Typickým obřadem spojovaným s koncem zimy bylo vynášení Mařeny, Morany, Smrtholky, prostě Zimy. Předkřesťanské veselé oslavy příchodu jara se církvi i přes veškeré zákazy nedařilo vymýtit. Vynášení smrti ze vsi, radost z příchodu jara a přinášení nového „líta“ za zpěvu jarních písní mělo mezi lidmi velkou oblibu.

Přípravy obřadu probíhaly na Smrtnou neděli už od časného rána. Ženy a dívky vyrobily Moranu, což byla figurína oblečená do ženského oblečení. Postava byla zhotovená z dřevěného kříže obaleného vymlácenou slámou (slámou bez života). Figurínu pak oblékly do šatů, prostěradel nebo látek světlých barev. Na slámě děti vytvořily obličej a místo korálů měla Smrtka kolem krku šňůru s výdumky, což byly bílé vaječné skořápky (prázdné skořápky bez života). Když bylo dílo hotové, uspořádaly většinou děti Smrtce pohřební průvod. Figurínu pak nesli i s dospělými v průvodu před celou ves. Za vsí Moranu zapálili a hodili do potoka, kde ji měla voda spolu se všemi nemocemi a neduhy odnést pryč.

Smrt nesem ze vsi – nové léto do vsi.
Smrt plave po vodě – nové léto k nám jede.

V protikladu k vynesení smrti se v druhé části obřadu Smrtné neděle do obce vnášelo nové léto – líto, lítečko, májíček. Na rozdíl od smrtky, která byla vyrobená z hluchých, neživých materiálů, bylo líto vytvářeno z barevných a živých materiálů. Byl to většinou vršek stromečku svázaný do jakéhosi kruhu (slunce), nebo byl nechaný jen tak volně. Líto bylo ověnčeno barevnými pentlemi, barevnými vajíčky, květinami, někdy i obrázky. Na některých lítech bývala navrchu umístěna malá panenka, která měla znázorňovat ženu jako symbol plodnosti (přicházející jaro). Chození s lítem mělo podobu koledy. Děti obcházely se zpěvem vesnici a přály hospodářům dobrou úrodu.

Líto, nový líto, co jsi nám přineslo?
Mnoho dobrého, kvítí pěkného,
modrého, bílého i červeného.

Tradice vynášení smrti a vítání jara přicházela každý rok. Ne všude se ale dochovala. V dnešní době by Morana nemusela představovat jen zimu, ale také pandemii covid, kterou bychom mohli symbolicky zkusit „vynést“… Pojďte do toho s námi. Vyrobte s dětmi Moranu, vyfoťte ji a pošlete emailem do NZM Kačina – nejhezčí Moranu odměníme vstupenkou na Makačíno.

Své Morany můžete zasílat na email: info.kacina@nzm.cz do 6. dubna 2021.

Lucie Zuzová Bednárková, tz, foto archiv zámku Kačina