Golčův Jeníkov - Galerie Goltzova tvrz, ve spolupráci s pražskou Galerií Kodl, pořádá již 26. výstavu obrazů. Pod názvem Kameny dávných cest představí od 15. května 2016 tvorbu malíře Ivana Grubera. V Goltzově tvrzi bude instalován průřez tvorbou, od 50. let až do konce 20. stolelí. Vystaveno bude více ja 120 děl. Převážná většina z nich je určena k prodeji.
Současně s výstavou vznikla monografie autora, na které se podílel PhDr. Jiří Machalický (z textu PhDr. Jiřího Machalického - Ivan Gruber Kameny dávných cest).
Výtvarný projev Ivana Grubera, v ranných letech tvorby, souvisí s českou meziválečnou krajinomalbou, především s tvorbou Miloslava Holého, jeho profesora z pražské Akademie výtvarných umění, který uměl své motivy ztvárnit s vytříbeným citem pro barevné vztahy, pro vyjádření výstižnou zkratkou. V krajinářské tvorbě ovšem navázal nejen na svého pedagoga, ale i třeba na Karla Holana. Svým jemným citem pro zachycení proměn přírody se přiblížil i Františku Kavánovi, s nímž sdílel smysl pro živé chvění, pro proměny ročních i denních dob, pro jemně a někdy i střídmě odstupňované barevné akordy.
Začátkem šedesátých let se stal se svými spolužáky Františkem Ronovským a Otakarem Synáčkem a některými dalšími osobnostmi (Josefem Klimešem, Jaroslavou Pešicovou, Františkem Štorkem, ....) členem tvůrčí skupiny Etapa, která patří vedle Šmidrů, Máje, UB 12 či Trasy k tomu nejlepšímu, co přineslo uvolnění po krajní kulturní nesvobodě trvající několik let po komunistickém převratu.
Gruberovy obrazy z počátku šedesátých let patří k tomu nejoriginálnějšímu a také pro svou dobu nejtypičtějšímu, co vůbec kdy vytvořil. I figurální malba změnila svůj ráz, i když ne tak výrazně jako krajina. Jde ovšem o celkovou stylovou jednotu, jak to dokládají mnohé kompozice s náměty ženských postav, v nichž autor dokonale zvládl stavbu objemů a tvarů, jejich zasazení do prostoru i pohyb, který působí přirozeně a zároveň navazuje nejen na meziválečnou progresivní malbu, ale i na daleko starší principy (barokně působící natočení figur). Dosáhl v nich výrazné modelace citlivým odstupňováním barevných tónů i vymezením tvarů ostrými a pevnými konturami.
* 9. července 1929 v Turčianském Svätém Martinu
† 11. července 2015 v Praze
1948-1954 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze u prof. Miloslava Holého. V ateliéru byl v úzkém kontaktu především se spolužáky Františkem Ronovským a Otakarem Synáčkem, s nimiž jej pojilo celoživotní přátelství
1953 účastnil se soutěže na výzdobu malého foyeru Národního divadla
1954 členem Svazu československých výtvarných umělců
1954-1957 absolvoval postgraduální studium školy malířských a restaurátorských technik na Akademii
1957-1965 asistentem prof. Bohuslava Slánského na Akademii výtvarných umění v Praze
1955 studijní cesta do Maďarska
1956 studijní cesta po Holandsku
1957 studijní cesta do SSSR získal atelier v Mánesově ulici č. p. 40, kde tvořil do roku 2005
1958 studijní cesta do Rumunska
1961 členem Svazu čs. výtvarných umělců
1961-1970 působil v tvůrčí skupině Etapa. Vystavoval společně s dalšími členy: Evou Brýdlovou, Jasanem Burinem, Alešem Grimem, Alenou Honcovou, Václavem Kimlem, Josefem Klimešem, Miroslavou Kocmanovou-Pernou, Jaroslavem Kolihou, Karlem Koubou, Milanem Obrátilem, Františkem Pacíkem, Jaroslavou Pešicovou, Františkem Ronovským, Zbyňkem Slavíčkem, Otakarem Synáčkem, Jiřím Šefčíkem, Františkem Štorkem a Karlem Teissigem
1964 členem tvůrčí skupiny restaurátorů R64
1967-1977 samostatně se věnoval restaurování obrazů, plastik a nástropních maleb
1968 od ledna do dubna se účastnil projektu mezinárodní pomoci organizované sdružením UNESCO při restaurování obrazů poškozených povodní ve Florencii v roce 1967, kdy voda zaplavila depozitáře galerie Uffizi, klášter San Marco a řadu dalších památkově cenných objektů
1977 spoluúčast na projektu Mizející krajina pořádaném Svazem českých výtvarných umělců
1983 získal Výroční cenu SČVU a ČFVU za malířské dílo
2005 opustil atelier v Mánesově ulici a zanechal aktivní výtvarné tvorby
Výstava v Galerii Goltzova tvrz bude otevřena denně do 6. července 2016 od 10 do 16 hodin. Vstupné je jako vždy zdarma.
Lomec - SDH Lomec připravuje na sobotu 18. května 2024 cyklovýle…
Kutnohorsko - Fotbalové celky z Kutnohorska o víkendu sehrají da…
Čáslav - Tak jako přicházejí zákazníci do prodejny s požadavkem …
Kutná Hora/Praha - ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět …
Kutná Hora - Kutnohorská metalová formace Torrax oslaví v pátek …
Golčův Jeníkov - Galerie Goltzova tvrz, ve spolupráci s pražskou Galerií Kodl, pořádá již 26. výstavu obrazů. Pod názvem Kameny dávných cest představí od 15. května 2016 tvorbu malíře Ivana Grubera. V Goltzově tvrzi bude instalován průřez tvorbou, od 50. let až do konce 20. stolelí. Vystaveno bude více ja 120 děl. Převážná většina z nich je určena k prodeji.
Současně s výstavou vznikla monografie autora, na které se podílel PhDr. Jiří Machalický (z textu PhDr. Jiřího Machalického - Ivan Gruber Kameny dávných cest).
Výtvarný projev Ivana Grubera, v ranných letech tvorby, souvisí s českou meziválečnou krajinomalbou, především s tvorbou Miloslava Holého, jeho profesora z pražské Akademie výtvarných umění, který uměl své motivy ztvárnit s vytříbeným citem pro barevné vztahy, pro vyjádření výstižnou zkratkou. V krajinářské tvorbě ovšem navázal nejen na svého pedagoga, ale i třeba na Karla Holana. Svým jemným citem pro zachycení proměn přírody se přiblížil i Františku Kavánovi, s nímž sdílel smysl pro živé chvění, pro proměny ročních i denních dob, pro jemně a někdy i střídmě odstupňované barevné akordy.
Začátkem šedesátých let se stal se svými spolužáky Františkem Ronovským a Otakarem Synáčkem a některými dalšími osobnostmi (Josefem Klimešem, Jaroslavou Pešicovou, Františkem Štorkem, ....) členem tvůrčí skupiny Etapa, která patří vedle Šmidrů, Máje, UB 12 či Trasy k tomu nejlepšímu, co přineslo uvolnění po krajní kulturní nesvobodě trvající několik let po komunistickém převratu.
Gruberovy obrazy z počátku šedesátých let patří k tomu nejoriginálnějšímu a také pro svou dobu nejtypičtějšímu, co vůbec kdy vytvořil. I figurální malba změnila svůj ráz, i když ne tak výrazně jako krajina. Jde ovšem o celkovou stylovou jednotu, jak to dokládají mnohé kompozice s náměty ženských postav, v nichž autor dokonale zvládl stavbu objemů a tvarů, jejich zasazení do prostoru i pohyb, který působí přirozeně a zároveň navazuje nejen na meziválečnou progresivní malbu, ale i na daleko starší principy (barokně působící natočení figur). Dosáhl v nich výrazné modelace citlivým odstupňováním barevných tónů i vymezením tvarů ostrými a pevnými konturami.
* 9. července 1929 v Turčianském Svätém Martinu
† 11. července 2015 v Praze
1948-1954 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze u prof. Miloslava Holého. V ateliéru byl v úzkém kontaktu především se spolužáky Františkem Ronovským a Otakarem Synáčkem, s nimiž jej pojilo celoživotní přátelství
1953 účastnil se soutěže na výzdobu malého foyeru Národního divadla
1954 členem Svazu československých výtvarných umělců
1954-1957 absolvoval postgraduální studium školy malířských a restaurátorských technik na Akademii
1957-1965 asistentem prof. Bohuslava Slánského na Akademii výtvarných umění v Praze
1955 studijní cesta do Maďarska
1956 studijní cesta po Holandsku
1957 studijní cesta do SSSR získal atelier v Mánesově ulici č. p. 40, kde tvořil do roku 2005
1958 studijní cesta do Rumunska
1961 členem Svazu čs. výtvarných umělců
1961-1970 působil v tvůrčí skupině Etapa. Vystavoval společně s dalšími členy: Evou Brýdlovou, Jasanem Burinem, Alešem Grimem, Alenou Honcovou, Václavem Kimlem, Josefem Klimešem, Miroslavou Kocmanovou-Pernou, Jaroslavem Kolihou, Karlem Koubou, Milanem Obrátilem, Františkem Pacíkem, Jaroslavou Pešicovou, Františkem Ronovským, Zbyňkem Slavíčkem, Otakarem Synáčkem, Jiřím Šefčíkem, Františkem Štorkem a Karlem Teissigem
1964 členem tvůrčí skupiny restaurátorů R64
1967-1977 samostatně se věnoval restaurování obrazů, plastik a nástropních maleb
1968 od ledna do dubna se účastnil projektu mezinárodní pomoci organizované sdružením UNESCO při restaurování obrazů poškozených povodní ve Florencii v roce 1967, kdy voda zaplavila depozitáře galerie Uffizi, klášter San Marco a řadu dalších památkově cenných objektů
1977 spoluúčast na projektu Mizející krajina pořádaném Svazem českých výtvarných umělců
1983 získal Výroční cenu SČVU a ČFVU za malířské dílo
2005 opustil atelier v Mánesově ulici a zanechal aktivní výtvarné tvorby
Výstava v Galerii Goltzova tvrz bude otevřena denně do 6. července 2016 od 10 do 16 hodin. Vstupné je jako vždy zdarma.