GASK připravuje na sobotu dvě vernisáže, k vidění budou do září

12. květen 2016, 09:25

Kutná Hora - Galerie Středočeského kraje - GASK připravuje na sobotu 14. května od 17 hodin slavnostní zahájení dvou výstav. Autorská dvojice Lukáš Jasanský - Martin Polák představí své práce pod titulem „Na bílém papíře a Chlapi“. Jakub Špaňhel prezentuje svou grafickou tvorbu z let 2000 - 2016 ve výstavě „Kytky, města, motýli“.

Současně proběhne křest katalogu Přesahy grafiky 2015 - Bodo Korsig, Ondřej Michálek. Tento katalog je dalším, v pořadí druhým pokračováním nové edice, která se věnuje současné grafické tvorbě.

Autorská dvojice Lukáš Jasanský a Martin Polák začala spolupracovat roku 1985, tedy ještě před svým nástupem na studia FAMU. Jejich konceptuální fotografická tvorba postupuje od počátku v sériích přinášejících s sebou podstatnou významovou vazbu. Jejich práce má povahu dokumentu, jehož věcnost narušuje jemná ironie. Práce z přelomu osmdesátých a devadesátých let vnesly do jejich díla subjektivizovaný záznam společenské transformace a získávají téměř sociologický rozměr. Cyklus čtrnácti barevných fotografií Na bílém papíře (1988-1989) patří k jejich raným dílům. Sérii zpřítomněných předmětů, které je tehdy obklopovaly ve všedním životě, předkládají bez jakéhokoliv dalšího kontextu. Vytvořené dvojice předmětů dokumentují dobovou skutečnost ve své absurditě a současně jsou parodií na žánr fotografického zátiší. Podobně je tomu i v následujícím cyklu Chlapi (1989–1990). V anonymním prostředí ulice se pozornost soustřeďuje na samotné postavy mužů, tentokrát bez autorské stylizace. Autoři věcně zachycují dobovou stylizaci fotografovaných objektů samých. Jejich individualita je však paradoxní ve vztahu k její všednosti a četnosti výskytu. Obě rané, méně vystavované, série měly formativní význam jak pro soudobé umění v Čechách, tak pro další směřování autorské dvojice Jasanský - Polák.

O malířské tvorbě Jakuba Špaňhela se mluví od jeho studií na pražském AVU a v superlativech. Ihned zaujal svým nezvyklým uměleckým vyjádřením a to jak po stránce tematické, kdy exhumoval tradiční, pro většinu umělců již vyčpělé, náměty, tak po stránce výrazové propojující gestickou intuitivní malbu se zvláštním temnosvitným kolorismem expresionistického až existencionálního charakteru. Sám autor velmi výstižně označuje své malování termínem expresivní impresionismus. Paralelně k jeho velkorysým plátnům však vznikají i neméně pozoruhodné velkoformátové grafiky. Předlohou pro litografie či seriografie jsou jeho vlastní obrazy. V grafických cyklech uplatňuje a znovu prověřuje obdobné experimentální metody a principy jako v malbě. Často pracuje v cyklech, kde postupně variuje jedno téma. Je fascinován světem, jenž ho obklopuje. Vždy vychází z reality, kterou díky svému nezaměnitelnému dynamickému rukopisu posouvá do rozvolněnější abstrahující polohy. Zachycuje kytky, města, motýly, ale i benzinové pumpy, kostely a hřbitovy. Výstava jeho grafické tvorby představí výběr prací z let 2000 - 2016 doplněné několika obrazy, které vznik vystavených grafik iniciovaly.

Obě výstavy mohou návštěvníci vidět až do 4. září 2016.

tz
Komentáře
AVE_CZ
Reklama
GASK připravuje na sobotu dvě vernisáže, k vidění budou do září

GASK připravuje na sobotu dvě vernisáže, k vidění budou do září

12. Květen 2016

Kutná Hora - Galerie Středočeského kraje - GASK připravuje na sobotu 14. května od 17 hodin slavnostní zahájení dvou výstav. Autorská dvojice Lukáš Jasanský - Martin Polák představí své práce pod titulem „Na bílém papíře a Chlapi“. Jakub Špaňhel prezentuje svou grafickou tvorbu z let 2000 - 2016 ve výstavě „Kytky, města, motýli“.

Současně proběhne křest katalogu Přesahy grafiky 2015 - Bodo Korsig, Ondřej Michálek. Tento katalog je dalším, v pořadí druhým pokračováním nové edice, která se věnuje současné grafické tvorbě.

Autorská dvojice Lukáš Jasanský a Martin Polák začala spolupracovat roku 1985, tedy ještě před svým nástupem na studia FAMU. Jejich konceptuální fotografická tvorba postupuje od počátku v sériích přinášejících s sebou podstatnou významovou vazbu. Jejich práce má povahu dokumentu, jehož věcnost narušuje jemná ironie. Práce z přelomu osmdesátých a devadesátých let vnesly do jejich díla subjektivizovaný záznam společenské transformace a získávají téměř sociologický rozměr. Cyklus čtrnácti barevných fotografií Na bílém papíře (1988-1989) patří k jejich raným dílům. Sérii zpřítomněných předmětů, které je tehdy obklopovaly ve všedním životě, předkládají bez jakéhokoliv dalšího kontextu. Vytvořené dvojice předmětů dokumentují dobovou skutečnost ve své absurditě a současně jsou parodií na žánr fotografického zátiší. Podobně je tomu i v následujícím cyklu Chlapi (1989–1990). V anonymním prostředí ulice se pozornost soustřeďuje na samotné postavy mužů, tentokrát bez autorské stylizace. Autoři věcně zachycují dobovou stylizaci fotografovaných objektů samých. Jejich individualita je však paradoxní ve vztahu k její všednosti a četnosti výskytu. Obě rané, méně vystavované, série měly formativní význam jak pro soudobé umění v Čechách, tak pro další směřování autorské dvojice Jasanský - Polák.

O malířské tvorbě Jakuba Špaňhela se mluví od jeho studií na pražském AVU a v superlativech. Ihned zaujal svým nezvyklým uměleckým vyjádřením a to jak po stránce tematické, kdy exhumoval tradiční, pro většinu umělců již vyčpělé, náměty, tak po stránce výrazové propojující gestickou intuitivní malbu se zvláštním temnosvitným kolorismem expresionistického až existencionálního charakteru. Sám autor velmi výstižně označuje své malování termínem expresivní impresionismus. Paralelně k jeho velkorysým plátnům však vznikají i neméně pozoruhodné velkoformátové grafiky. Předlohou pro litografie či seriografie jsou jeho vlastní obrazy. V grafických cyklech uplatňuje a znovu prověřuje obdobné experimentální metody a principy jako v malbě. Často pracuje v cyklech, kde postupně variuje jedno téma. Je fascinován světem, jenž ho obklopuje. Vždy vychází z reality, kterou díky svému nezaměnitelnému dynamickému rukopisu posouvá do rozvolněnější abstrahující polohy. Zachycuje kytky, města, motýly, ale i benzinové pumpy, kostely a hřbitovy. Výstava jeho grafické tvorby představí výběr prací z let 2000 - 2016 doplněné několika obrazy, které vznik vystavených grafik iniciovaly.

Obě výstavy mohou návštěvníci vidět až do 4. září 2016.

Zlata banka
Reklama
tz